Blondies op de scooter en in Elephant Nature Park! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sabrina Shirley - WaarBenJij.nu Blondies op de scooter en in Elephant Nature Park! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sabrina Shirley - WaarBenJij.nu

Blondies op de scooter en in Elephant Nature Park!

Door: Shirley

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

06 Augustus 2014 | Thailand, Chiang Mai

Yeahhh, daar zijn we weer! Allereerst wilde ik even zeggen dat het zo leuk is om van zoveel verschillende vrienden/familie/collega's te horen dat ze met ons meelezen en meeleven! You are the best!

Het hippieachtige dorpje Pai was waar we het laatst waren gebleven met ons Grote Avontuur! De eerste avond lagen we al vroeg op bed, om even na te genieten van alle dingen die we meegemaakt! Met de serie New Girl, onze verslaving hier voor dit soort avonden, zijn de wallen ondertussen gekrompen tot Chiang Mai en waren we weer een beetje opgeladen om de tweede dag lekker fris en fruitig een scooter te huren! Gillende Chinezen, grommende Japanners en een ontzettend verveelde Thaise verder, hebben we dan eindelijk een scooter en een kaart van Pai en de omgeving! De avond ervoor hadden we tussen de afleveringen New Girl nog wel gelezen op internet dat je de scooter met een volle tank terug moest brengen, dus goed voorbereid gingen we op weg! De benzinemeter stond al ver onder leeg toen we wegreden, dus we waren er van overtuigd dat die kapot was (iets waar we niet van opkeken hier in Thailand). Na de Mo Paeng en Pam Bok Waterfalls (zo'n 40 km verder) waren we onderweg terug naar de hoofdweg, toen onze scooter ineens ermee stopte.. Eigenwijs en koppig als dat ik ben, geef ik natuurlijk niet meteen op en na twee keer opnieuw starten (inclusief kick-start, thank god 3-jaar scooter ervaring) en weer verder te zijn gereden, was de tank toch echt he-le-maal leeg. Gelukkig konden we er allebei om lachen: we moeten onze reputatie van 'blondies in Thailand' natuurlijk wel hooghouden. Al na vijf minuten kwamen er vier Engelsen op scooters langs die uit zich zelf al vroegen of alles goed ging, en waren zij zo aardig om in het dichtsbijzijnde mini dorp een fles benzine te halen!

We waren redelijk hongerig, dus bij een mini restaurantje dat wordt gerund door een niet-Engels sprekende vrouw, hebben we met zijn zessen wat gegeten. Wauw, ik kan het niet vaak genoeg blijven zeggen, maar wat kunnen die Thaise mensen koken! Je kan het je niet voorstellen, maar voor twee overheerlijke gerechten en twee cola waren we 69 baht kwijt (=2 euro). Hetgene dat mij nog het meest bij is gebleven is het moment dat we 80 baht inclusief fooi gaven, en dat ze ons echt onbeschrijfelijk dankbaar was!

Bij het dichtsbijzijnde benzinestation de scooter meteen maar helemaal volgegooid, zodat we onbezorgd op weg konden naar Pai Canyon, the Memorial Bridge en the hotsprings. Een enorme regenbui, (ja mam, ja pap, aangepaste snelheid zodat alles veilig blijft, haha <3) en alle bezienswaardigheden verder zijn we met de schemering naar ons hutje teruggereden. Op het marktje in Pai hebben we allerlei verschillende hapjes uitgeprobeerd en ook dit was geweldig! Nadat we redelijk vol zaten, kwamen we een geur tegen die we niet konden weerstaan ook al wisten we eerst niet wat het was... Super slecht om dit te eten in Thailand met zoveel lekkere andere dingen, maar wafels met Nutella mochten voor één keer! Terwijl we zaten te genieten van deze wafels, kwamen we ineens Thijs en Rein tegen, de Nederlanders die we hadden ontmoet in de nachttrein naar Chiang Mai! En opnieuw na, "zullen we één drankje doen?", kwamen we 's nachts om vier uur thuis na een top avondje!

De dag erna was het tijd om weer terug te gaan naar Chiang Mai omdat het Elephant Nature Park op het programma stond voor twee dagen! Op elke hoek van de straat in Thailand zijn er wel olifantenritjes te regelen, maar na de twee documentaires die je te zien krijgt in het Elephant Nature Park, ben je daar echt compleet klaar mee. Jonge olifanten worden té vroeg bij hun moeder weggehaald, vastgebonden in een té klein hok zodat ze geen kant op kunnen en vervolgens met stokken met naalden aan de uiteindes geprikt, geslagen, totdat ze iemand op hun rug toelaten en luisteren naar de bevelen van de mens. Lek en 200 andere vrijwilligers bij het Elephant Nature Park redden zwaar mishandelde olifanten die in de steden worden gebruikt als 'begging elephants' of als illegale 'logging elephants' (het kappen en verslepen van bomen in het regenwoud). Vele olifanten zijn blind, hebben een gebroken been, rug, heup en/of zijn op een landmijn gestapt waardoor een deel van hun voet weg is. Met nog 400 honden en 150 katten, ook allemaal gered van verschrikkelijke situaties, is ENP uitgegroeid tot een waar dierenparadijs, en voor ons was dit echt een van de gaafste ervaringen tot nu toe. Na de olifanten gevoerd, gewassen en geaaid te hebben, gingen we de tweede dag voor een 3 uur lange wandeling door het park heen. Jodi, onze guide die al 12 jaar haar leven toewijd aan deze dieren en er al werkt sinds er nog maar 5 olifanten waren, nam ons mee door dit prachtige gebied naar een familiegroep met 8 olifanten. Éen daarvan was een 'kleine' babyolifant. Trust me, noem nooit een babyolifant klein of schattig, want als ze op je af komt rennen met 25 km/uur en haar overbeschermende tantes er achteraan komen omdat ze denken dat ze in gevaar is, je guide "RUN, RUN!!" roept, besef je wel weer dat het wilde maar vooral onvoorspelbare dieren zijn. Je begrijpt, vervolgens stond de hele groep nog 10 meter verder van de olifanten af dan onze guide! Alsnog blijft het een super mooi moment vanwege het besef dat deze dieren dus hun natuurlijke gedrag vertonen ook al zijn ze zo mishandeld tijdens het grootste deel van hun leven.

Terug in Chiang Mai hebben we een hostel voor twee nachten met nog een meisje van het ENP geregeld, en vandaag hebben we gepland wat we de komende week gaan doen! Op het programma staan Doi Suthep - Pui National Park, Chiang Rai en een vlucht naar Koh Samui zodat we vanaf volgende week de mooiste eilandjes kunnen gaan bewonderen!

Liefs,
Sabrina en Shirley

• 06 Augustus 2014 - 18:29

Mark:

Genieten!

• 06 Augustus 2014 - 19:03

Mama En Ton:

Hoi meiden,

Zielig het olifantenverhaal, wel dapper van jullie! Over het scooterverhaal zwijgen we maar (ha ha)
    We kijken uit naar jullie volgende blog.
    xxx

• 06 Augustus 2014 - 21:57

Paps En Mams:

Blondies... wat een prachtige verhalen weer en wat maken jullie veel mee. Die foto's zijn mooi!! Alleen die spin shir... zelf weggehaald???? Haha dat is het reisje wel waard. Geniet van al het moois wij genieten mee met jullie. Dikke kus en knuffels van hier!

• 06 Augustus 2014 - 23:30

Inge:

Lieve Shir, wat een mooie verhalen. Ik krijg er vanzelf allemaal prachtige plaatjes bij :). Fijn te horen dat het goed gaat daar. Geniet ervan en take care! Kus van ons X

• 07 Augustus 2014 - 12:03

Sanne:

Aaaaah wat een leuke verhaaltjes!! En de spin, volgens mij een orb weaver haha, ongevaarlijk gelukkig maar met hele sterke webben. Geniet er nog van! Kan niet wachten om meer te horen. Dikke lebber vanuit Engeland

• 08 Augustus 2014 - 07:51

Pa Sabrina:

Hele mooie en leuke foto's en hoop dat jullie nog veel leuks te zien krijgen Geniet ervan

• 08 Augustus 2014 - 09:28

Nicole:

Wauww wat een verhalen sis! Ik kon ze nu pas lezen. Op een telefoon is het niet goed te doen. Je foto's laden niet goed, maar die zie ik thuis wel!

Zielig he dat filmpje.... Als je die ziet STAP je echt voorgoed van de olifant af!

Lekker eten... ohhh genieten... en zeker voor die prijzen... hier in Noorwegen betalen we voor een softijsje zo'n 5 euro.... mmm zit ik toch liever in Thailand met die bedragen!

Geniet ervan meiden!

Dikke kuss

• 09 Augustus 2014 - 13:00

Hester:

Zo, ik ben nu pas helemaal bij gelezen! Maar wauw, wat een prachtige verhalen! Echt super leuk! Ik ben stiekem wel een beetje jaloers, ik had dit zo graag samen met jullie willen meemaken, maar wie weet gebeurt dat nog wel later.. :) In ieder geval heel veel plezier nog, dikke kus en knuffel van Hes (die jullie mist)! <3